EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2011

Uppe och våndas och ler

Av EVL - 13 augusti 2011 00:09

Igår kom E´s yngre syster på besök. Inte den gravida systern utan den lite äldre. Hon fick reda på att hon har PCO för två år sedan, ungefär samtidigt som vi började försöka bli med barn. Sedan den dagen vi berättade om våra problem för E´s familj har hon inte sagt någonting alls om barnlösheten eller det hon och jag har gemensamt.


Men så igår kom hon alltså hit. Vi drack kaffe och tittade lite på tv, sånt som man gör. Skillnaden nu var att hon inte åkte hem efter någon timme. Det slutade med att bara hon och jag satt kvar i soffan och pratade om allt möjligt. Jag drog medvetet konversationen mot barnlösheten för att se vad som hände och det gick jättebra. Eftersom jag vet att E´s syster är en direktlänk tillbaka till svärmor så passade jag på att berätta allt det som jag gärna vill att de ska veta. Det som jag aldrig skulle kunna sitta och berätta för svärföräldrarna. Vi pratade om IVF, utredningar, kramper, sorg... ja nästan allt. Det var verkligen jättebefriande!


Det kanske låter egoistiskt eller konstigt men jag vill att våra nära och kära ska veta hur jäkla svårt det är att vara barnlösa mot sin vilja. Jag vill inte att det ska verka lite småjobbigt. Jag vill att de ska veta allt. Att IVF är någonting stort och skrämmande. Att det inte BARA är att lägga ner och tänka på annat. Att det kommer att göra ont. Förändra mig och min kropp.


Det finns allt för många som inte förstår. Men nu vet iaf E´s familj lite mer.



Nu sitter jag uppe och våndas över att jättetöntigt tal jag tänker hålla på min mammas bröllop imorgon. Det är inget jag har lust att göra men det är en sån där sak som man tvingar sig till för att utmana sig själv. Det hade kännts mycket bättre om talet var färdigskrivet men det är det såklart inte. Blir nog uppe en bra stund till och våndas. Men det gör inget för vet ni vad? Nu är det bara 10 dagar kvar!!!!!


 

 
 
M

M

13 augusti 2011 01:22

Tror man inte riktigt förstår vad det innebär att vara ofrivilligt barnlös, om man inte själv varit med om det. Har försökt få min familj att förstå allt vi gått igenom...har berättat om den psykiska smärtan och de fysiska påfrestningarna. Men så sent som för ett par veckor sedan sa min mamma att "hon absolut trodde att det var stressen på mitt jobb förut som gjorde att vi inte blev gravida tidigare". Pust!! Ibland tror jag att jag talar inför döva öron.....

Skönt att du fick prata av dig, känns alltid bättre efteråt.
Kram!

http://myhartfordhome.blogspot.com

EVL

15 augusti 2011 14:31

Oj vad jobbigt att behöva höra det. Svårt att försöka få dom att förstå, speciellt nu när ni väl är gravida.

Ja det var jätteskönt!
Kram

 
Fia

Fia

13 augusti 2011 07:44

Kul med bröllop! Hålla tal är verkligen svårt, det gäller att inte bara stjäla något på nätet utan göra det sitt eget, det blir lättare att framföra och mer hjärtligt.

Bra att du har hittat någon som kan skvallra åt dig för svärföräldrarna!!

http://fiavillhaenunge.blogspot.com

EVL

15 augusti 2011 14:32

Ja det var jättekul. Talet blev mkt roligt och uppskattat också :)

 
Cecilia summerar

Cecilia summerar

13 augusti 2011 09:10

Jag hoppas du fick till ett tal som du känner dig nöjd med - och att du fått sova också!
Så bra att du bidrar till öppenhet om barnlösheten. Jag tror det har betydelse för er båda - och som du säger även för dem som får höra om ert samtal.
Önskar SÅ att det är i höst det magiska sker! Att ert barn blir till.
Kram

http://www.villhabarn.se/blogg/3395

EVL

15 augusti 2011 14:33

Tack, talet blev jättebra :) mycket uppskattat.

Ja det tror jag med. Tycker att svärföräldrarna har börjat ändra beteende till det bättre. Skönt!

Tack vännen, det önskar vi med

 
Cecilia summerar

Cecilia summerar

13 augusti 2011 10:34

TACK EVL för att du fillänkade :-) Du är en raring!

http://www.villhabarn.se/blogg/3395

EVL

15 augusti 2011 14:32

Självklart :)

 
Anna

Anna

14 augusti 2011 10:20

Skönt att ni kunde prata. Jag önskar absolut ingen detta h-ete med barnlöshet men min ena svägerska slutade äta p-piller för tre år sen och inget plus har synts på stickan. De är inte så stressade och säger att de inte försökt så seriöst med det gör ändå att jag klarar att öppna mig och berätta allt för henne. Skönt med någon i fam. som förstår lite.

Kram!

http://www.enmammawannabe.bogspot.com

EVL

15 augusti 2011 14:34

Vad skönt att också du har någon att prata med. Man behöver alla ventiler man kan få.

Kram!

 
candra

candra

15 augusti 2011 11:25

Tycker inte alls att det låter egoistiskt av dig utan som en mycket bra id'e, ibland tar människor åt sig informationen mer om det kommer från annat håll och samtidigt så slipper man dra samma historia om och om igen. Hon kanske kan få dem att förstå er mer.

Kram

http://hizukiblogg.cryptorize.com

EVL

15 augusti 2011 14:35

Tack vännen. Det verkar som om hon har gjort sitt jobb väl och skvallrat om allt vi pratade om. Svärföräldrarna börjar fatta mer och mer nu.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards