EttVanligtLiv

Alla inlägg under januari 2011

Av EVL - 8 januari 2011 12:08

Jag har alltid haft tvångstankar redan som mycket liten. Det började med det vanliga "inte gå på A-brunnar", "hinna till nästa lyktstolpe innan bilen åker förbi" och att jag alltid ville göra saker ett jämnt antal ggr (exempelvis släcka lampan).


När jag blev lite äldre utvecklades det där till något större och lite jobbigare tvångstankar. Efter ett trauma hemma hos mina morföräldrar så blev jag väldigt rädd för att kräkas. Fick någon magsjuka hade jag panik och kunde nästan inte vara kvar hemma. Mina tvångstankar fick mig att tro att om jag rörde en viss bok i bokhyllan så skulle någon i min närhet kräkas. Jag rörde inte boken på tre år. Då min morfar gick bort tvingade jag min själv att säga godnatt till honom högt 4-18 ggr (alltid ett jämnt antal) innan jag fick sova.


Idag är tvångstankarna nästan borta, jag hittade ett sätt att kontrollera dem på,

men vissa saker har stannat kvar hos mig. Tex:

     



I min garderob har jag en brun tröja som jag köpte ungefär samtidigt som vi började försöka skaffa barn. Dumt nog började jag tänka tanken att den tröjjan skulle jag ha på mig när vi berättade att vi är gravida. När gravtesten hela tiden visade minus och månaderna bara försvann så övergick tröjjan till att bli en symbol för vår graviditet. Jag får absolut inte ta på min den om jag inte är gravid! Detta har resulterat i att tröjan alltid ligger vikt längst ner i klädhögen. Ibland tar jag upp den och tittar på den, har tillochmed tillåtit mig själv att ha den på högst en minut.


Jag tror nog att många ofrivilligt barnlösa har något liknande, exempelvis bäbiskläder som ligger och väntar eller en viss fantasi om hur de ska berätta den roliga nyheten för släkt och vänner * jag har en otroligt fin och utarbetad historia*. Hoppas att vi snart får använda dem!

  

Av EVL - 5 januari 2011 10:48

1. Hur gammal är du om fem år? 30

2. Vem var den sista du träffade? Min manliga kollega alldeles nyss

3. Hurlång är du? 167 cm

4. Vilken var den senaste film du sett? Hierro

5. Vem ringde du senast? E

6. Hur löd ditt senaste sms och till vem? "Hej vännen, The next three days går på en sån konstig tid, hur ska vi göra?" 

7. Vad är dagens planer? Jobba, städa, vila, äta, sova - i den ordningen.

8. Föredrar du att ringa eller skicka sms? Det beror på hur bråttom jag har, sms om jag har tid och ringer om jag vill ha svar snabbt.

9. Är dina föräldrar gifta, sambos eller skilda? Skilda
10. När såg du senast din mamma? Imorse när vi åkte till jobbet tillsammans

11.Vilken ögonfärg har du? Ljusblåa

12. När vaknade du idag? Första gången 06.44

13. Har du någon gång hittat en katt? Nej

14.Vilken är din favoritplats? Fjällstugan eller där E är.

15. Vilken plats föredrar du minst? Sjukhus

16. Var tror du att du befinner dig om tio år? Jag och E har barn och mår bra i vårt hus.

17. Vad skrämde dig som barn? Att kräkas, bli glömd och att något skulle dö

18. Vem fick dig att skratta senast? E

19. Är du för ung för att äga vinylskivor? Nja, har inga egna men har tagit över några av pappas

20. Har du stationär eller bärbar dator? Stationär hemma, bärbar genom jobbet

21. Sover du med eller utan kläder på dig?  Utan
22. Hur många kuddar har du i sängen? En, men sover med den ovanpå huvudet.

23. Hur många landskap har du bott i? Ett

24. Har du någon gång spytt på fyllan? Ja, en gång och det räcker

25. Föredrar du skor, strumpor eller barfota? Barfota

26. Är du social? Ja

27. Vilken är din favoritglass?  Blåbärsglass
28.Vad skulle du göra om du vann en miljon?  Betala av lånet på huset
29. Tycker du om kinamat? Ja, tycker om all mat
30. Tycker du om kaffe? Ja men försöker trappa ner
31. Vad dricker du till frukost? The
32. Sover du på någon särskild sida? Ja, höger
33. Kan du spela poker? Ja
34. Tycker du om att mysa? Ja självklar 
35. Är du en beroendemänniska?
Nej, är inte beroende av något förutom E.
36. Känner du någon med samma födelsedag som din? Nej
37. Vill du ha barn?  Ja tre stycken
8. Kan du några andra språk än svenska? Ja, Engelska och Norska.

39. Har du någonsin åkt ambulans? Nej (ta i trä)
40. Föredrar du havet eller en pool? Havet
41. Vad spenderar du helst pengar på? Kläder och familjen

 42. Äger du dyra smycken?  Nej, bara förlovningsringen
43. Har du någon gång testat narkotika? Nej
44. Vad var det senaste du stoppade i munnen? Bifrottninggelé *usch*
45. Vem är den roligaste människan du känner? E
46. Välj ett ärr på din kropp? Har ett stort ärr på undersidan läppen.
47.Vad har du för ringsignal? Svullo med "gulligullan", tror inte att den är så populär hos mina kollegor :P
48. Har du kvar klädesplagg sen du var liten? Nej
49. Flirtar du mycket? Nej, men kanske omedvetet
50. Vart togs din profilbild för din blogg? Utanför en trappuppgång
51. Kan du byta olja på bilen? Ja, är väldigt händig
52. Har du fått fortkörningsböter? Nej
53. Vilken var den senaste bok du läste? Frankenstein bok 3 av Dean Koontz 
54. Läser du dagstidningen? Ja, på nätet
55. Prenumererar du på någon veckotidning? Ja, en baktidning
56. Dansar du i bilen? Dansar?! Nej men sjunger väldigt högt och falskt
57. Vilken radiostation lyssnade du på senast? P3

58. Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper? En tidsrapportering för jobbet
59. När var du i kyrkan senast? På min systersons dop i November

Av EVL - 4 januari 2011 08:21

Usch, hade en riktigt dålig dag igår. Bröt ihop fullständigt när vi skulle lägga oss. Stackars E fick försöka trösta mig så gott det gick. Jag kunde inte sluta grina. Vi pratade länge om situationen och båda två känner att vårt liv saknar mening om vi inte får barn. På något sätt måste vi bli föräldrar annars går vi under. E erkände att han varit ledsen och mått dåligt i smyg eftersom han känner att han måste vara den som är stark, igentligen är han lika rädd som jag.


När jag vaknade imorse kändes det som om något har ändrats. Vårt hus kändes mörkare, atmosfären kallare. Något har ändrats och jag är rädd för att det är bådas hopp som har börjat gett vika.


  

Av EVL - 3 januari 2011 13:46

Sitter som ett lik på kontoret. Ögonen är röda och svider, inget jobb blir gjort. Ser nog ut som ett vrak. E´s morbror överaskade mig med att kliva in på kontoret för några minuter sedan. Perfekt!


Som vanligt börjar tankarna snurra i huvudet så fort den första chocken och besvikelsen har lagt sig. Kvar är rädslan, varför fungerar det inte?! Kan jag ha endometrios? Min mensvärk har blivit lite värre för varje menscykel som går. Beror det på Pergotime eller inte? Det brukar lidras helt av värktabletter men denna gången gör det fortfarande ont då och då. En tryckande känsla som sätter sig mest på höfterna och mitten på magen. Oron blir inte mindre av att googla på det heller. Jag kan se att jag har flera symptom på endo, men å andra sidan så kan jag nog säga det om vilken sjukdom som helst, hypokondrisk som man är...

Nu är jag rädd att det ska vara något fel på mig.


Jag åkte hem på lunchen och låg i E´s knä ett tag. Han smekte mig på huvudet och lagade lunch. Han ser inte så nedbruten ut men jag vet att han igentligen skulle vilja bryta gråta han med. Tyvärr så känner han nog att han måste ta hand om mig, att båda inte kan bryta ihop. Istället biter han ihop.


Jag drack min första dos bidrottninggelé idag. Det har hjälpt minutredning så vi får väl hoppas att den funkar för oss med. Tyvärr så börjar jag bli mer och mer bitter och negativ. Ett eget försök kvar innan TF den 2 Februari.


  

Av EVL - 3 januari 2011 10:05

Den kom tillslut, mensen. Jag fick gå 1.5 dag över tiden. Hann bli liiiite lite hoppfull. Kände ingenting i magen. Gick på toaletten och hade sånna där ägglossningsflytningar som man läst att många har när dom är gravid. Hann blir glad. Så jävla dumt.


Tänkte köpa graviditetstest på lunchen. Istället slog mensvärken mig plötsligt i magen och fick jag ringa och väcka E för att berätta att det gått åt helvete igen. Orkade inte gråta men satte mig på toagolvet och snyftade ett tag. Jag förstår inte varför det inte funkar!


Behöver väl inte ens beskriva hur rädd och ledsen jag är just nu. De flesta vet ju... Det finns ingenting jag kan göra.


  



Av EVL - 1 januari 2011 18:49



Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards