EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 7 augusti 2011

Zombies back to life

Av EVL - 7 augusti 2011 00:15

Det var som alltid jättemysigt att umgås med min syster och hennes lilla familj. Men det tog samtidigt på krafterna psykiskt. Speciellt jobbigt var det att gå omkring på Furuvik bland alla småbarnsfamiljer och putande gravidmagar. Både jag och E har kännt oss som zombies och gått omkring med spänningshuvudvärk sedan i Fredags. Nu börjar det släppa, efter två dagar i isolering hemma med bara slappande i soffan och god mat.


Under dessa dagar har en stor men liten räddare i nöden kanske oväntat varit min fina systerson på 13 månader. Det låter säkert konstigt men sen den dagen han föddes har det känns som om han förstår att han är en tröst för både mig och E. Att han behövs. Han kan se när jag är ledsen och stapplar fram och kramar mig. När jag och E är på besök tyr han sig nästan bara till oss. Som om han förstår att vi mår bra av att få rå om honom. Jag är så otroligt glad att han får oss att känna oss gladare när vi är med honom. Innan han föddes var jag livrädd för att inte kunna umgås med min syster och hennes familj. Nu får jag tröst när det hugger som värst i hjärtat. Inte av någon förstående vuxen utan av en liten kille på 13 månader som vet när man behöver en kram.

 E får en kram.


Lina kommenterade och sa att det är ovanligt att man får börja en behandling på CD1 utan man måste oftast vänta till CD21. Har räknat ut att det isåfall hinner bli långt in i Oktober innan vi vet något resultat. Känns så otroligt långt bort att jag inte orkar tänka på det. Fokuserar istället på att det nu är 16 dagar kvar till vårt första IVFmöte!

 




 
 
Ingen bild

Annac

7 augusti 2011 04:53

Hej, jag skall göra en fet nu så fort mensen kommer efter en misslyckad ivf tidigare i vår. Och som vanligt googlar jag mig knäpp hela nätterna och hittade hit=)
Jag tänkte bara säga att jag började på cd1 förra gången.
Men oavsett när man börjar så känns inget lika långsamt som ruvningen ändå=)
Men vi får hålla tankarna på målet!
Kärlekskramar Anna!

EVL

7 augusti 2011 17:48

Hej Anna, förstår precis det där behovet av att googla allt man funderar på. Kul att du hittade min blogg :)

Gick ni igenom den långa metoden under IVF:et?
Hoppas det går vägen denna gången!
Kramar tillbaka!

 
Du + jag och framtiden

Du + jag och framtiden

7 augusti 2011 07:24

När ni väl kommit igång går det fort!!

http://dujagochframtiden.blogspot.com

EVL

7 augusti 2011 17:47

Tack, hoppas det! :)

 
Nelle

Nelle

7 augusti 2011 10:57

Igår var det en svensk kortfilm om zoombies, trodde att det var den du skrivit om när jag såg rubriken ;-) Härligt att du kan njuta av din systers barn ändå, det är ju barn som du kommer att följa genom livet.

Angånde IVF: om du gör den korta behandlingen börjar du med sprutor direkt på mensens första dag och tar sedan sprutor i en till två veckor. Den långa behandlingen startar på dag 21 med nässpray i två-tre veckor, sedan tar du sprutor i en och en halv till två veckor (man sprutar tydligen ofta lite längre med den långa behandlingen). Nässprayen tar du för att nedreglera kroppens naturliga cykel. Vilken behandling du får beror oftast på vad läkaren tycker.

http://neverletmego-nelle.blogspot.com

EVL

7 augusti 2011 17:47

Haha, typiskt den missade jag :)

Ja det är den långa behandlingen vi ska göra, men eftersom jag har pco och det är svårt att veta när jag ägglossar så kan man i vissa fall börja dag 1. Hoppas bara att farbror doktorn går med på det.

Kram!

 
Orättvisan.

Orättvisan.

7 augusti 2011 13:41

Hej!
Eftersom du har PCO (väl?) så är det nog mer troligt att de skippar nedreglering på dig och kör sprutstart cykeldag 2 istället för långa metoden. Det var vad de sa till mig iaf, att om man har äggstockar som ser så ut och är ung så är det bättre att köra korta metoden. Men det är ju olika det där och beror också på om kliniken anpassar metod efter individ eller om de kör på en standardmetod. Håller tummarna för att du får den korta som också är lite lindrigare så att ni är igång snart! Kramar!

http://www.orattvisan.blogg.se

EVL

7 augusti 2011 17:45

Ja det har jag läst, men TF sa att han ville att vi skulle gå på den långa metoden eftersom det är bättre att låta alla ägg börja "från början". Men eftersom det är svårt att veta när jag har ägglossning så kanske jag kan tjata mig till att börja dag 1.

Tack vännen!
Kramar

 
Ingen bild

L

7 augusti 2011 14:28

Det är bra att han kan vara en tröst för er. Också för att barn inte ska bli nånting negativt liksom. Många som kämpar i många år för att få barn blir ju rädda för att vara nära barn. Det tycker nog jag är något av det sorgligaste som barnlöshet verkar göra med många...

EVL

7 augusti 2011 17:44

Ja precis, tyvärr så kan det allt för ofta vara för smärtsamt att vara uppe i barn.

 
Ingen bild

Annac

8 augusti 2011 11:21

Ja vi har gjort långa metoden, jag har också pcos och då tycker de att det är bäst eftersom att jag sällan ägglossar på egen hand...
Dock förstår jag inte riktigt skillnaden(vad är logiken i att spraya för att hindra en ägglossning som aldrig kommer lixom..) men jag litar på att de vet vad de gör=)

EVL

8 augusti 2011 11:23

Ok, men ni fick alltså börja på dag 1? Det låter ju lovande för oss också. Jag fick förklarat för mig att det är för att alla ägg ska få en chans att börja från början så att inget ägg redan är dominant. Låter ju logiskt om man vill ha många lika mogna ägg.

Tack för ditt svar :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards