EttVanligtLiv

Alla inlägg den 27 oktober 2014

Av EVL - 27 oktober 2014 10:13

Jag och E fick helgen för oss själva vilket var välbehövligt men ändå såklart fyllt av längtan efter A-V. Hon fick vara hos min mamma och blev totalt bortskämd med att leka med vatten tills hela köket var blött och att få pyssla och rita tills det inte fanns några papper kvar och det var färg överallt. Fattar inte hur min mamma orkar!


Det är så roligt att låta A-V vara hos henne, samtidigt som jag irriterar mig lite på vissa saker hon gör. Hon låter A-V springa utan blöja t.ex fastän vi inte börjat potträna än, vilket innebär att hon kissar ner alla hennes medtagna kläder. Mamma ger henne heller ingen hostmedicin fastän vi skickat med det till kvällen. Hon sa att det var för att hon inte hostat så mycket, men jag vet att det är pga att mamma tycker att vi ger henne medicin för lätt, vilket vi inte gör. Inatt när A-V sov hemma hos oss hostade hon i flera timmar tills hon nästan kräktes och vi fick ge medicin.


Jag och E passade på att shoppa och äta lunch och middag tillsammans utan stress. Vi försöker komma överens om hur vi ska göra om i sovrummet och än är det inte löst. Jag har fått igenom ett köp av en lampa som jag vet att E inte är så förtjust i och det är väl kanske därför han är lite extra känslig när det gäller sängramsval. Ikväll ska vi åka och bara köpa en ny sängram så får vi se om vi tycker lika eller om bara en (läs jag) blir nöjd.


När vi satt i soffan igår och konstaterade att vi nu gått in i vecka 27 kom jag på att det är under 100 dagar kvar! 96 dagar idag. Det är ju faktiskt helt galet... Jag förstår inte hur det kan ha gått såhär fort. För att fira att vi nu gjort hela 65% tog jag upp alla bäbiskläder ur förrådet och tvättade upp dom. Flera gånger höll jag upp de små plaggen och försökte ta in att vi snart har en liten hos oss igen men det går liksom inte. På något sätt kändes det mer verkligt då A-V låg i magen... nu har vi ju ett barn och det känns konstigt att det ska komma någon alldeles ny till familjen. Fast underbart såklart! Undrar om jag kommer ihåg hur man är mamma till en nyfödd....



Några saker vet jag med bestämdhet iaf:


1. Jag ska inte krångla till amningen (förutsatt att jag kan amma även denna gång).
Först och främst - använda mellanlägg från första början. Ta med den i förlossningsväskan! Förra gången var det världens apparat när jag skulle upp på natten för att ge mat. Jag satte mig i en stol och bullade upp med kuddar och höll på. Denna gången vet jag att det går alldeles utmärkt att ligga kvar i sängen på sidan och ge bröstet. Många gånger på dagarna drog jag mig bort från familjen för att amma. Ibland berodde det på att jag ville ha lugn och ro, men ibland också för att det var krångligt med mellanlägget och jag ville inte sitta med bröstet framme så att alla kunde se. Denna gången vet jag precis hur jag ska göra. Upp med tröjan, öppna bh:n, täcka för härligheten med barnets huvud och sen sätta på mellanlägget.


2. Det är vi som bestämmer när, om, hur, vad barnet ska äta.
Ingen ska få tjuvge mitt barn socker. H*n ska inte heller börja äta tidigare än vad A-V gjorde bara för att h*n har en storasyster som äter sötsaker ibland. Det är också helt ok att köra på barnmatsburkar. Man behöver inte ha dåligt samvete för det. jJg ska alltid ha matburkar liggandes i skötväskan så att man är beredd om något drar ut på tiden.


3. Vara bättre på att sova när bäbisen sover.
Gosa mer. Ta tillvara på tiden när h*n är riktigt liten. Sov när bäbisen sover och A-V är på dagis!


4. Andas, andas, sov i skift.

Jag vet att det kommer att komma nätter och dagar då vi fått för lite sömn och att vi då kommer att gå varandra på nerverna. Då ska jag andas och så får vi dela upp oss.


5. Utseende
Jag vet att jag kommer att känna mig fruktansvärt ofräsch och sunkig de första månaderna, och det är ok. Nu ska jag bunkra upp med bindor och kläder som inte sitter åt. Det spelar ingen roll hur man ser ut i början. Alla som hälsar på har ändå bara ögon för bäbisen.


6. PLOMMON!
Vägra förstoppning efter förlossningen. Aldrig mer skräckupplevelse på toaletten när man var tvungen att göra nr 2 för första gången efter att bäbisen kommit.

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards