EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 3 november 2010

Min mensvärk beskriven på bästa sätt

Av EVL - 3 november 2010 08:22

Igår när jag låg dubbelvikt över skrivbordet, inlåst på mitt kontor, kom jag på den bästa beskrivningen av hur min mensvärk känns den första dagen:


Tänk dig att du är så otroligt kissnödig att blåsan är sprängfärdig. Magen är helt uppsvälld och petar du på den gör det ont. Tänk dig sedan att någon lägger ett skärp runt nedersta delen av magen och drar åt allt vad den orkar och sedan släpper sakta i intervaller. Ja just det,  skärpet brinner också...


Någon som känner igen sig?


Trots att det gjorde så satans ont igår så var det ingenting jämfört med hur ont det gjorde i hjärtat. Jag trodde att jag deppat nog dagen innan för att kunna slippa alla tårar på själva mensdagen, men tårarna bara rullade av sig själva. Jag och E låg vakna länge inatt och pratade om hur vi mår och vad vi känner. Han tror att vi blockerat oss själva eftersom vi ville det så otroligt mycket. Vi har vetat i över 5 år vilken månad, ja till och med vilken dag vi skulle börja försöka. Allt vi jobbat, pluggat, sparat och drömt om sedan vi träffades för 9 år sedan har varit  att uppfylla drömmen om en familj. Vi är så nära nu, men det allra viktigaste saknas fortfarande. Dom saknas verkligen. 


E är fortfarande den starka och hoppfulla. Jag är väl också hoppfull men han har inte riktigt förståelse för hur jag kan må så dåligt när mensen kommer. "Du kände det ju på dig innan" brukar han säga. Tror det är svårt för honom att förstå hur det är att behöva vara den i förhållandet som måste gå runt och känna efter, tempa, boka läkare, stressa, nojja och vara full av hormoner som får mig att gråta eller skrika lite då och då.


  



 
 
Candra

Candra

4 november 2010 09:21

Har oxå den där mensvärken och det enda som hjälper är en voltarentablett och vetekudde, är fullt medveten om att man inte ska ta voltaren men det har varit min räddning så jag struntade i alvedonen helt.

Eftersom att männen är så utanför så förstår dem inte, kände likadant med min man. Visst var han ledsen men jag tror inte att han fullt ut förstod hur det kändes för mig, det är ju min kropp som inte vill ta emot, det stöter bort och är allmänt jobbig hela tiden. Och det är klart att man känner efter hela tiden, alla små symptomer kan man vända till gravidsymptomer även när man vet att det är fullt normalt för en själv innan mens. Man vill bara inte se det och tillslut slutar man att hoppas och så fort symptomen kommer så börjar man med sorgearbetet. När mensen väl kommer brister det ändå....

Kram

http://hizukiblogg.cryptorize.com/#home

EVL

4 november 2010 13:00

Ja det är fruktansvärt jobbigt. Kan bara inbilla mig hur hemskt det är för någon med endometrios kring den tiden. Har en vän som lider av detta och hon kunde bara ligga ner och grina de dagar hon har mens. Inga tabletter hjälpte. För mig hjälper både alvedon och Treo tack och lov...

Ja, exakt så är det. Jag känner mig otroligt misslyckad och okvinnlig varje gång mensen kommer.Skulle vilja ha svart på vitt att det inte gick att känna några symtpom innan mensen uteblir. Mitt liv skulle bli sååå mycket enklare då.

Skönt att få skriva av sig på bloggen och få kommentarer från fina människor som verkligen förstår

 
M

M

4 november 2010 10:36

Känner så väl igen mig i ditt inlägg, kunde lika gärna varit jag som skrivit!!! Det är vi som proppas fulla med hormoner, får vändas ut och in på i olika undersökningar, få humörsvängningar, tempar osv. Det är otroligt jobbigt, påfrestande och tär så på psyket.
Tror att våra män också mår ganska dåligt. Min sambo mår dåligt för att han ser att jag är så knäckt av allt detta. Han tycker det är jobbigast att vara maktlös och inte kunna göra något (fast han finns ju där och stöttar). Det är inte lätt att se sin älskade lida.

Men vissa gånger önskar jag att männen kunde bli fullproppade med hormoner så de ser att det är inte så lätt att styra sitt humör ;)

Kramar!!

http://myhartfordhome.blogspot.com

EVL

4 november 2010 12:56

Brukar känna igen mig i dina inlägg med :)
Ja precis, de lider också men på ett helt annat sätt. Dom känner väl att de måste vara starka och stötta oss. Många gånger har jag sagt till E att jag vill att han också ska visa sina känslor men oftast så är det vid tillfällen då han redan har fullt upp med att trösta mig.

Det bästa är väl att prata mycket med varandra antar jag. Och vara nära varandra så mycket det går. Ska försöka dra med mig E till tant L oftare också så att han får känna sig mer delaktig.

Kramar

 
Evelina

Evelina

8 november 2010 21:33

Alltså det värsta är för mig helt klart intervallbiten. För är det ett konstant låggradigt molande är det okej, man glömmer lätt bort det. Men när det övergår i intervaller (ibland lite svårdefinierade) känner man sig så maktlös.

http://cuteewe.blogg.se

EVL

9 november 2010 12:40

Ja precis. Molandet är man van vid men topparna på intervallerna är jobbiga.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards