EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 14 december 2011

Första dagen vecka 11 (10+0)

Av EVL - 14 december 2011 09:28

Jag har funderat på hur man igentligen räknar när det gäller veckorna. Barnmorskorna och vården räknar ju bara fulla veckor, alltså är jag "bara" i vecka 10 idag enligt dom. Alla andra räknar 10+0 som vecka 11.

Hur gör ni andra när ni exempelvis läser på nätet om den graviditetsvecka ni befinner er i? Då exempelvis Familjeliv beskriver vad som händer i magen under vecka 11, är det den vecka jag är i eller den jag kommer att vara i om sju dagar??


Snurrigt tycker jag! Detsamma gäller ju missfallsrisken som minskar efter vecka 12. Det borde väl betyda efter 12+0 och inte efer 11+0...


Iaf. Jag är superglad över den nya veckan. Nu börjar det verkligen synas på magen att jag är gravid med en tydlig bula som inte längre går att dra in. I love it!


Jag tog föresten mod till mig och köpte overallen igår. På nätet iofs men ändå ett steg i rätt riktning :)

 

 
 
Ingen bild

E

14 december 2011 11:37

Jag räknade som att nu då t ex när du är v 10+0 Så har jag gått 10 fulla veckor men när du är 10+1 dag så är du inne i den elfte veckan. Så det du läser utvecklas i v 11 t ex händer ju under de sju dagarna v 10+1, +2, +3, +4, +5, +6 :)

EVL

14 december 2011 14:33

Ah just det ja :) Ja men det är ju bra! Då kan man ju läsa om vecka 11 så känns det inte så längt kvar till efter vecka 12

 
Ingen bild

akna

14 december 2011 11:37

Tyckte också det var förvirrande med veckorna! Jag läste vad som hände under v10 när jag var 10+1, etc... Eftersom barnmorskan gick efter det.. mysigt att det börjar synas, bjuder du på mer magbilder då?! :) Kramar

EVL

14 december 2011 14:32

Läste någonstans att familjeliv går efter att om man är i 10+0 till 10+6 så är man i vecka 11. Får kanske hålla mig till deras beskrivning :)
Ja det kanske kommer en magbild senare :)
Kramar

 
Tea

Tea

14 december 2011 13:15

Det där med veckorna är förvirrande och man får helt enkelt bestämma sig för hur man ska tänka och sen köra på det...

http://langrean9manader.blogspot.com

EVL

14 december 2011 14:31

Ja, det känns ju bättre att säga vecka 11 :) men samtidigt vet jag ju inte om det stämmer med det som står skrivet om den veckan... :)

 
Ingen bild

Maya

14 december 2011 14:43

Om du skulle fylla i vårdguidens beräkna vecka, efter beräknat förlossningsdatum, så skulle du få vecka 11 nu. D.v.s de räknar det som att du är i elfte veckan (precis som familjeliv då). Jag tror att även mobilappen som min man har räknar så.
Sen kan man ju välja själv hur man vill säga - försiktiga hela 10 veckor eller på den 11e veckan i ditt fall.
Vad gäller missfallsrisk så säger de ju att har man sett ett tickande hjärta på Vul kring v. 8 så är risken densamma/lika liten som i vecka 12.. så valde jag att se på saken :)

EVL

14 december 2011 15:01

Tack så mycket Maya! Jag väljer absolut att jag är i vecka 11 isåfall :)

Åh vad skönt att höra! Så väljer jag också att se på det

 
A

A

14 december 2011 15:51

Bra! Fortsätt handla vännen. Grattis till v.11 Många kramar!<3

http://www.hjartatbloder.blogg.se

EVL

14 december 2011 16:31

:) Tack! Lycka till på samtalet på Fredag. Har du fått några svar på om ni får sätta igång tidigare?

Många kramar tillbaka

 
Ingen bild

E

14 december 2011 16:57

Ja för har man gått "10 fulla veckor" så är man ju helt enkelt "i v 11" :):)

EVL

15 december 2011 08:17

Härligt, tack! :)

 
Sandra

Sandra

14 december 2011 18:37

Jag skulle också säga att du är i vecka 11. På förlossningen räknar de så, min dotter är född i vecka 39, på dag 38+3 tex. Barnmorskorna verkar räkna olika, min BM räknade på samma sätt som vi gör, medan den oglada och otrevliga damen jag pratade med på sjukhuset en gång backade mig en vecka...

http://sandraromby.blogspot.com

EVL

15 december 2011 08:17

Usch inte roligt att behöva "backa" en vecka, man vill ju att tiden ska gå fort! :)
Skönt, då räknar jag att jag är i vecka 11.
Kram!

 
A

A

14 december 2011 19:30

Tack! :-) Jag tror vi får börja på en gång med tanke på att det kommer ta minst 31 dagar för mig innan jag får börja spraya. Måste få mensen igångsatt med provera + vänta in cykeldag 21. Hoppas hoppas :-)

Kram!!

http://www.hjartatbloder.blogg.se

EVL

15 december 2011 08:15

Åh vad bra!! Underbart, då är nu ju snart igång :) Nu jädrar ska det bli en liten bäbis

 
Ingen bild

Maya

14 december 2011 22:02

Vad ospecifik jag var såg jag nu. Eftersom jag själv inte är så förtjust i den typen av info som grundar sig på hörsägen så ska jag specificera:
.. "de" som säger det där om missfallsrisken var i mitt fall barnmorskan på Huddinge fertilitetsklinik som gjorde ultraljud på mig i v. 8. Sedan har jag läst i flera bloggar att andra har fått samma information.
Så det är inte bara mumbojumbo :)

EVL

15 december 2011 08:16

Ok tack :) Min läkare sa att risken minskar väldigt när man sett att allt är bra i vecka 8-9 :) Skönt att tänka på.
Kramar!

 
Ingen bild

Emma

15 december 2011 14:29

Jag har följt din blogg sedan någon månad tillbaka och är jätteglad att jag hittade hit. Det har varit ett stort stöd och uppmuntrande att ta del av er historia. Under ruvardagarna var dina symtom och upplevelser extremt lika mina vilket hela tiden gett mig hopp då jag ligger några veckor efter er och vet att ni lyckades... I tisdags plussade jag för första gången efter första ivf-försöket :-)

Jag pratade med min klinik idag och de sa att om första ultraljudet efter ivf(ca v 7) ser bra ut är det 95% chans att hela graviditeten går bra! Det är bra odds tycker jag!

Sen kan man ju ändå inte låta bli att nojja och tycka att det mesta känns overkligt :-)

EVL

16 december 2011 08:38

Hej Emma, vad roligt att du fått ut något av min blogg, och att du plussat!! Grattis :)

Åh vad skönt att läsa!! :D Ska försöka tänka så istället.
Kram!

 
Ingen bild

Hupp

14 november 2012 13:48

Man räknar veckor som engelsktalande räknar sina century. Vecka ett är 0+0 - 0+6, vecka 2 1+0 - 1+6 osv... samma sak som som att engelskan hänvisar till vårat 1900-tal med sitt 20th century. Är ni med?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards