EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 17 november 2011

Vecka 7 (6+1)

Av EVL - 17 november 2011 08:19

Hur trött brukar man igentligen vara när man är gravid? Visst är jag trött, jättetrött, och efter jobbet ligger jag mest bara och slöar. Men det är inte så att jag somnar direkt när jag sluter ögonen. Jag har ingen ork att städa eller sitta vid datorn men jag somnar inte för det. När vi lägger oss somnar jag fort men ofta har jag problem att somna om efter att jag varit på toaletten kl 3. Morgonen däremot är jättesega, då är jag trött som en zombie.


Fler som är/har varit i vecka 7 och inte varit sådär dötrött som alla andra verkar vara?!



Igår mådde jag illa för första gången av en lukt. På lunchen åt jag en halv pizza och sparade resten till E. Till middag satte jag i mig resterna av en fiskrätt som jag verkligen suktat efter i flera dagar. Jag åt en riktig mansportion.

Sent på kvällen när E kom hem från kvällspasset på jobbet värmde han på pizzan och skulle äta den i soffan bredvid mig. Men då klarade jag inte av lukten! Jag satt längst bort i soffan men filten över näsan och försökte fokusera på tv:n. Även lukten av den där goda fiskrätten fick mig att må illa. Inte så att jag skulle behöva kräkas men så att man känner att det börjar röra sig i halsen.


Pga att illamående och kräkningar är det värsta som finns *typ* så blir jag alltid irriterad och arg när jag inte mår bra. E är tvärt emot och vill att man ska gulla och mysa med honom om han är dålig. Det var exaktvad han försökte göra med mig igår och det slutade inte så bra. Tack och lov verkar han ha höjt sin toleransnivå på sistone och han tog inte illa vid sig av att jag skrek åt honom att inte ta i mig.


Imorse satt illamåendet fortfarand kvar men bara i bakgrunden. Nu försöker jag få i mig en macka och kanske en alvedon mot huvudvärken. Vet inte om jag kommer att bli sugen på varken pizza eller pappas goda fiskrecept igen.

Förutom de rätterna är jag inte sugen på kaffe längre. Det är inte äckligt, men varken tanken eller lukten känns särskilt lockande. Det är ju bra iof eftersom man inte ska dricka så mycket koffein.


Efter idag har jag bara två Crinone kvar! :S Kan man förvänta sig att symptomen försvinner lite när jag slutar med dom? Efter den sista dosen måste vi sedan vänta hela 10 dagar för att se att det verkligen finns en liten som lever och frodas där inne i magen. Jag får hjärtklappning bara jag tänker på den dagen.


 

 
 
Ingen bild

Maya

17 november 2011 09:21

Jag märkte ingen som helst skillnad när jag slutade med crinone, (slutade dock lite tidigare än du). Jag vet att det är svårt att lita på att kroppen ska sköta sig själv nu när den inte gjort det tidigare.. men i de flesta fallen så gör den ju det!
Jag var supertrött i ett par veckor i början, men knäpp som man kan vara så tänkte jag att det lika gärna kunde vara vanlig hösttrötthet (för att inte tala om hur j-la trött jag varit i perioder under barnlöshetsåren när jag känt hopplöshet och varit deprimerad).
Mitt illamående har funnits lite lurande i vassen hela tiden, mest så att jag måste äta ofta. Det har också lett till att jag ibland undrar om det verkligen är "riktigt" gravid-illamående.
Som jag brukar påpeka, symptom är individuella och det är lätt att noja över allt.. speciellt när man redan innan plusset haft som vana att läsa av minsta lilla grej :(.
Stor kram, håll ut.. det är en läskig väntan, men tänk ändå hur många steg ni klarat på vägen redan!

EVL

18 november 2011 15:30

Ok, så du fick sluta när ni fick ert plus alltså? Det verkar vara så olika det där från klinik till klinik. Undrar varför?

Tack fina vän

 
Ingen bild

Karin

17 november 2011 10:20

Under de första 12 v hade jag som sagt i princip inga symptom alls, bortsett från lite illamående under sammanlagt 2-3 dagar. Inte heller var jag tröttare än vanligt om jag minns rätt. Jag var i v 7 precis i slutet på maj och då är man kanske generellt sett lite piggare. Vid den här årstiden som är nu är ju de flesta trötta oavsett om man är gravid eller inte :). Förstår att du analyserar och letar efter symptom, det gör man ju. Men i all välmening så försök att inte överanalysera alltför mycket. Graviditeten och hur den känns är ju så individuell så man ska nog inte jämföra för mycket med andra. De finns ju de som mår jättedåligt och spyr varje dag i 40 v samtidigt som de finns de som mår hur bra som helst under hela graviditeten, och så finns det allt däremellan. Men jag vet, man vill gärna känna att man är gravid i början, för att vara säker på att så verkligen är fallet. Så visst är det skönt med lite symptom emellanåt och det verkar du ju faktiskt ha :). Kram kram

EVL

18 november 2011 15:28

Jag försöker Karin men det går bara bra i vissa perioder :) När brösten gör ont och när jag är trött eller illamående kan jag tänka att jag inte ska oroa mig. Så när de försvinner för ett tag blir jag nojjig igen :P

Men jag ska försöka :)
Kramar!

 
candra

candra

17 november 2011 11:58

Kan säga att när jag fick mitt plus så var jag redan i vecka 8 och jag kände ingenting alls, då det var en spontangraviditet så vet jag inte hur alla medicinerna gör med en men jag tror att vissa biverkningar kommer att avta. Tröttheten kom senare, efter vecka 15 tror jag och då fick det bli järntabletter.

Yey för att det bara är två veckor kvar, sen måste jag säga att det är helt underbart att veta att vi kan komma och hälsa på när som helst. Ni är underbara! Detsamma gäller för er, förhoppningsvis har vi ett hus eller en större lägenhet snart.

Puss och kram

http://hizukiblogg.cryptorize.com

EVL

18 november 2011 15:27

Ok då kanske jag inte behöver freaka ut om de försvinner när jag slutar med Crinonen. Skönt att veta.

Klart ni kan det, ni skulle vara såå välkomna så! Gulledej

 
Ingen bild

mena

17 november 2011 14:43

samma hær, jag var vældigt trøtt, sen så vaknade flera gånger om natten, kl 4 varje natt fram 12-14 veckor. sen blev det bættre!

EVL

18 november 2011 15:26

Jaha, visst är det konstigt att man vaknar och inte kan somna om fastän man är så trött!? Irriterande. Skönt att det blev bättre senare in i graviditeten :)

 
Sara

Sara" title="http://blogspot.com]Sara[/url]" target="_blank">blogspot.com]Sara[/url]

17 november 2011 17:17

Jag var aldrig så där förlamande trött i början. Har nog egentligen inte haft några extrema symptom, förutom illamåendet ock kräkandet. Och att mkt luktar sååå äckligt...
:-)

http://langtaneftertresamhet blogspot.com

EVL

18 november 2011 15:25

Tack Sara, det känns bra att man inte måste känna av alla de där typiska symptomen som folk pratar om :)

 
Anna

Anna

17 november 2011 17:40

Ungefär där du är nu var jag hur pigg som hellst. Ett tag senare blev jag ibland toktrött mitt på dagen och somnade i soffan vid 8-9 på kvällen.

Kramar!

http://www.enmammawannabe.bogspot.com

EVL

18 november 2011 15:25

Åh, skönt att höra! Hoppas allt är bra med er vännen. Länge sen du skrev nu

 
Du + jag och framtiden

Du + jag och framtiden

17 november 2011 18:03

Jag var nog aldrig speciellt trött i början. Apropå lukt. Jag tvingade sambon att bädda in sig ordentligt under täcket vid något tillfälle när han tagit en dusch på kvällen. Tyckte att hela han stank rengöringsmedel. Bara huvudet fick vara framme....

http://dujagochframtiden.blogspot.com

EVL

18 november 2011 15:24

Haha, vad snäll han var som lydde :)
Kram

 
Mitt här och nu

Mitt här och nu

17 november 2011 22:06

Den där tröttheten känner jag igen. Precis så har jag haft det från och till under graviditeten och främst i början. Jag var trött och orkeslös men det var enbart under en kortare period som jag sov mer än vanligt och hade lättare för att somna. I övrigt har det varit så att jag inte känt att jag haft lust eller ork att ta tag i saker men jag har inte somnat när jag satt/lagt mig i soffan eller sovit mer än vanligt.
Inte så långt tid kvar till vul nu, fast jag kan förstå om det ibland känns som en evighet och som om dagarna sniglar sig fram. Hoppas och tror att ni kommer få se ett pickande hjärta.
Många kramar

http://www.mittharochnu.blogspot.com

EVL

18 november 2011 15:24

Vad skönt att se att man kan vara sådär lagomt trött och slut. Tycker att man läser att man ska vara mest sovandes hela dagarna.

Ja elva dagar är ju igentligen inte så mycket men som du säger så sniglar sig ju dagarna fram :O
Tack fina vän! Hoppas du och bäbisen klarat er från influensan.
Många kramar tillbaka

 
Ninna /villblimammanu

Ninna /villblimammanu

18 november 2011 00:12

Du är snart Två piller ifrån min favvosyssla= väntan!!! Hjälp så nojjig jag skulle bli (och kommer att vara när den dagen förhoppningsvis kommer)

Klart du har en liten piggelin i magen :-)

Kram Ninna

http://www.villblimammanu.blogspot.com

EVL

18 november 2011 15:22

Usch, ja denna väntan. Klart den kommer för er med!

Tack fina

 
Ingen bild

XB

18 november 2011 08:51

Jag var aldrig särskilt trött under mina graviditeter, förutom de sista veckorna innan födseln ( men då är man ju trött av andra orsaker).
Lycka till!

EVL

18 november 2011 15:21

Ok, skönt att höra att man inte måste sova dygnet runt bara för att man är gravid :)
Tack!

 
Medan Du Finns

Medan Du Finns

18 november 2011 11:49

Jag har typ märkt väldigt, väldigt lite. Och då såg det ju fint ut på VUL (även på ett extra jag gjorde i v 10). Jag tror man kan märka mycket eller lite, och det kan betyda att det går bra eller dåligt. Det verkar vara extremt olika. Jag tänker att ju bättre man mår, desto trevligare har man det!

http://medandufinns.wordpress.com

EVL

18 november 2011 15:21

Det var ett bra tänk tycker jag! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards